Wissenschaftliche Buchveröffentlichungen

From Media Hype to Twitter Storm (Amsterdam University Press, 2018)

From Media Hype to Twitter Storm (Amsterdam University Press, 2018)

Contributing Author (Ed. Peter Vasterman)
The word media hype is often used as rhetorical argument to dismiss waves of media attention as overblown, disproportional and exaggerated. But these explosive news waves, as well as - nowadays - the twitter storms, are object of scientific research, because they are an important phenomenon in the public area. Sometimes it is indeed 'much ado about nothing' but in many cases these media storms have play an important role in political issues, scandals and crises. Twitter storms sometimes ruin reputations within hours. Although different concepts are used, such as media hypes, news waves, media storms, information cascades or risk amplification, all the studies in this book refer to the same process in which key events trigger a chain of reactions and interactions, building up huge news waves in the media or rapidly spreading social epidemics in the social media. This book offers the first comprehensive overview of this important topic. It is not only interesting for scholars and students in media and journalism, but also for professionals in PR and communication, crisis communication and reputation management.
Akzidentielle Medienhypes (Springer VS, 2015)

Akzidentielle Medienhypes (Springer VS, 2015)

Entstehung, Dynamik und mediale Verbreitung
Am Beispiel des bislang größten in Deutschland generierten Internet-Phänomens, dem sogenannten „Blumenkübel-Hype“, untersucht Vivian Roese (geb. Büttner), wie im digitalen Zeitalter Nachrichten auf die Seite Eins gelangen. Diese müssen nicht von hoher Relevanz sein - was inmitten von Zeitungskrise und Social-Media-Euphorie bemerkenswert erscheinen mag. Wie also entsteht ein zufälliger Medienhype? Was macht ihn erfolgreich und wie verhält sich seine natürliche Dynamik? Bislang wurde der Begriff des Medienhypes oft mit dem des Medienskandals gleichgesetzt, der durch entfachte Empörung ausgelöst wird. Sie erweitert diese Definition und vertritt die Ansicht, dass darüber hinaus auch andere, durchaus positiv konnotierte Emotionen einen Medienhype verursachen können. Die Untersuchung zeigt zudem, dass in Zeiten des Web 2.0 eine neues Modell des Agenda Settings erforderlich wird: das der Gleichberechtigung zwischen Medienanbieter und Medienkonsument.
Ready, Steady, GoBama! (Tectum Verlag, 2009)

Ready, Steady, GoBama! (Tectum Verlag, 2009)

British and German Press Coverage on Barack Obama´s Inauguration as the 44th U.S. President: A Critical Discourse Analysis
When it comes to print media coverage, it may not appear surprising that tabloids are usually less neutral than quality papers, trying to influence the reader obviously. Yet how neutral are liberal quality papers exactly? What are possible tricks to still influence the reader subtly, within their frame of journalistic neutrality? If so, what may be possible reasons? This shall be shown at the example of Barack Obama´s inauguration as the 44th US President as a discursive event. Vivian Roese (née Büttner) examines three lead stories each of both British and German daily newspapers, comparing not only interculturally, but also as to their political allegiance and agenda-setting. The methodology applied will be that of a critical discourse analysis (CDA) as recommended by German linguist Siegfried Jäger, whose approach to CDAs has proved to be rather helpful and thorough within what Michel Foucault, one of the pioneers of discourse studies, called a big chaos. As little to no English vocabulary had so far been available concerning Jäger´s terminology, Vivian Büttner offers suggestions of how to translate the German notions. Analyzing and comparing the news coverage of quality papers such as German FAZ and English The Times, the outcome may be quite surprising.

Rezensionen

Stimmen zum Buch "Akzidentielle Medienhypes"
Die Autorin [bearbeitet] gleich mehrere Forschungslücken [...] detektivisch und geradezu akribisch. [...] Gerade das Surfen auf solch einer natürlichen Nachrichtenwelle ist für viele Kommunikations- und Marketingstrategen interessant, wie die Autorin in ihrer Fallstudie im weiteren Verlauf eindrucksvoll zeigt. [...] Insgesamt deckt die Studie überzeugend auf, welche Mechanismen den Blumenkübel zum Hype gemacht haben.

Annie Waldherr, Junior-Prof. Medienwissenschaften, Uni Münster

veröffentlicht in: Medien und Kommunikation, Nomos Verlag (Vol. 64/2016, S. 404 f. )

[Die Autorin] widmet sich einem bislang in der Forschung wenig beachteten Thema, zu dem es bis dato kaum Studien gibt. [... Sie] regt die Diskussion über eine Erweiterung des Hypebegriffs sowie über gängige Agenda-Setting-Regeln an, die insbesondere auf ihre Gültigkeit in Bezug auf Internetphänomene überprüft werden sollten.

Claudia Töpper, Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, FU Berlin

veröffentlicht in: tv Diskurs, Freiwillige Selbstkontrolle Fernsehen (Vol. 77, S. 113)